MINOLTA AF 80-200/2.8 APO G obiektyw przekroj

1. Opis ogólny


2. Zdjęcia obiektywu








3. Zdjęcia obiektywu z body



4. Przykładowe zdjęcia wykonane przy użyciu tego obiektywu


Dyxum forum

Przykładowe zdjęcia pokazujące "bokeh" obiektywu - "out of focus" photos

Zdjęcia z cyfrowego body alpha-7 Digital 1(poniżej) 2 3 4 5 6 7 8


Zdjęcia za zgodą Takao Ishizuka

5. Opinie i komentarze


Opis ze strony klubu KonicaMinolta - dzięki uprzejmości użytkownika tompac[TK]
Bohaterem moich wypocin jest wspaniały zoom z półki dla 'zawodowców' Minolta AF 80-200/2.8 APO G, pierwsza 'G'rzechotka jaka stała się moją własnością.
Zdradzę na początku że jest to wyśmienita optyka i wbrew temu co pisze pan Baldwin w książce 'Minolta Dynax system' że 'obiektyw najwyższej klasy, choć do kanonowskiego 70-200mm f/2,8 trochę mu brakuje' to nasze szkło w testach wypada lepiej jak Canon
bohater podpięty do Dynax'a 7

Obiektyw jest solidnie zbudowany, pomimo tego że jest to najmniejsza konstrukcja w swojej klasie to te 1280 gram w łapkach sprawia bardzo pozytywne wrażenie!! Od swojego poprzednika różni się kolorem, który świadczy o jego korekcji apochromatycznej, oraz przełożeniem autofocusa, które zaowocowało napisem High Speed i oczywiście szybszą pracą AF'a. Tak więc jeżeli komuś nie zależy na szybkim AF spokojnie możemy polecić Minoltę AF 80-200/2.8 w czarnej obudowie, jego optyka jest identyczna z opisywanym szkłem !!!
budowa układu optycznego obiektywu

Układ optyczny obiektywu zbudowany jest z 16 soczewek w 13 grupach z jednym elementem ze szkła o niskiej dyspersji (zielone soczewki na rysunku), minimalna odległość ostrzenia wynosi 1.8m a średnica filtra 72mm. Jak już wspomniałem obiektyw jest dość solidny, równie miłe wrażenie sprawia ruch pierścieniem zoomowania oraz ostrzenia, jest równomierne i ze stałym oporem. Na obudowie znajduje się przycisk blokowania AF lub innej funkcji dostępnej z konkretnym body, oraz pierścień ze stopką mocowania statywowego, którego niestety nie można zdemontować i czasami przeszkadza w zoomowaniu. Kolejnym utrudnieniem w korzystaniu z tego obiektywu jest brak wewnętrznego ogniskowania co skutkuje obracającym się przednim członem przy ostrzeniu. Niestety praktycznie pozbawia nas to możliwości używania filtra polaryzacyjnego ale całe szczęście sytuacja nie jest beznadziejna!! Osobiście poradziłem sobie w ten sposób, że przy pomocy specjalnie dorobionego pierścienia osadziłem filtr polaryzacyjny w osłonie przeciw słonecznej, która jest nieruchoma. Rozczarować może również brak możliwości współpracy z firmowymi telekonwerterami Już dość marudzenia pora powiedziec cos o walorach optycznych.
wykresy MTF dla ogniskowej 80 i 200mm

Z Wykresów MTF widzimy, że mamy do czynienia z naprawdę wybornym obiektywem, przy otworze f/8 gruba czerwona linia "majaczy" prawie przy 100%-ym kontraście !!! Że obiektyw w niesamowity sposób oddaje kolory i kontrast niech świadczy to zdjęcie zestawiające ten sam motyw wykonany przy pomocy naszego bohatera oraz innego szkła o zaawansowanej budowie ze stajni Minolty.

OSTROŚĆ Jeżeli chodzi o jakieś wartości liczbowe to w tym miejscu mogę się oprzeć tylko na testach gazetowych (które będę przytaczał przy każdej nadarzającej się tu okazji , w niemieckim miesięczniku ColorFoto obiektyw uzyskał za ostrość 22/21/20 pkt. (max. 30pkt.) odpowiednio dla ogniskowych 80/135/200. W polskim magazynie FOTO możemy znaleźć konkretne dane na temat rozdzielczości, i tak dla ogniskowej - 80mm obiektyw uzyskał rozdzielczość 55/45 (środek, brzeg kadru) przy f/2.8 i 60/60 przy f/11 - 135mm obiektyw uzyskał rozdzielczość 60/50 przy f/2.8 i 70/60 przy f/11 - 200mm obiektyw uzyskał rozdzielczość 55/45 przy f/2.8 i 60/50 przy f/11 Moje doświadczenia z obiektywem potwierdzają bardzo dobrą ostrość obiektywu acz zdarzają się ostrzejsze, bardzo dużym plusem omawianej Minolty jest niewielka różnica w rozdzielczości w obrębie całego kadru !!
WINIETOWANIE Niemcy ocenili tę przypadłość optyki na 9/9/7 (przy max. 10pkt.), Polacy bardzo podobnie ale podali wartość przysłony przy jakiej likwidujemy winietowanie "praktycznie" i całkowicie, dla: - 80mm jest to f/2.8 co świadczyłoby że przy tej ogniskowej obiektyw nie winietuje, - 135mm ?praktycznie? f/2.8 całkowity zanik przy f/4, - 200mm przy tej ogniskowej obiektyw sprawuje się najgorzej, ?praktyczne? znikniecie winiety obserwujemy przy f/4 a całkowite przy f/5.6, No cóż moje obserwacje nie odbiegają (na plus) od wyników testów, przedstawiam przykład winiety przy 200mm i f/2.8, jak patrzę na tą fotkę to wolę sobie nie wyobrażać jej z eLki (EF 70-200/2.8 L USM), która na długim końcu potrzebuje do "praktycznego" zaniku winiety f/8 a do całkowitego f/11 !!!!

DYSTORSJA Szczerze mówiąc nigdy się temu zjawisku nie przyglądałem w tym szkle dlatego posłużę się tylko testami, nasi sąsiedzi z zachodu ocenili dystorsję na 5/9/7, nasi testujący okresli ją jako symboliczna beczka przy 80mm, brak przy 135mm i lekką poduszkę przy 200mm.
ZDJĘCIA POD ŚWIATŁO Niestety obiektyw nie powala przy takich sytuacjach zdjęciowych ale tragicznie tez nie jest, całe szczęście bliki nie sa tak ostre i kanciaste aby bardzo drażniły, oto przykład, 200mm f/2.8

cdn........


Chcesz poczytać i podyskutować o tym obiektywie zapraszam na specjelnie wydzieloną część forum KKM poświęconą temu szkłu

6. Oceny tego obiektywu z różnych mediów



7. Linki